11/21/2016

koffie

Afbeeldingsresultaat voor koffie

Maandagochtend kunnen we allemaal een extra dosis cafeïne gebruiken. Maar ben je niet lichtjes aan het overdrijven met die uitstapjes naar de koffieautomaat? Deze 5 tekens wijzen erop dat je net iets te veel van het zwarte goedje slurpt.

1. Je bent opgefokt
Kan je niet stil blijven zitten, bibberen je handen zelfs letterlijk of weet je geen blijf met jezelf? Dan heb je er waarschijnlijk eentje te veel op. Niet alleen stimuleert koffie het centrale zenuwstelsel, cafeïne krikt het gehalte aan adrenaline, dopamine en glutamaat op, een combinatie die voor een "vecht of vlucht"-reactie kan zorgen. "Dit kan leiden tot angst, nervositeit, een verhoogde hartslag, prikkelbaarheid en zelfs woedeuitbarstingen," legt Michael Yassa uit, professor neurobiologie en gedrag aan de universiteit van Californië.

Oplossing: "Koffie zonder cafeïne drinken kan helpen, maar helemaal cafeïnevrij is die ook niet," legt Yassa uit. "Daarom raden we hartpatiënten aan om op te letten met koffie." Niet-hartpatiënten die opgefokt raken door koffie, schakelen beter over op water.

2. Je krijgt een energiedip
Kies voor zwarte, dark roast koffie om het effect op je darmen te verminderen.
Het klinkt contradictorisch, maar koffie kan je na die energiepiek ook een energiedip bezorgen, eens die cafeïneboost is uitgewerkt. "Cafeïne kan een vals gevoel van energie geven," waarschuwt Jenna Braddock, voedingsdeskundige uit Florida.

Oplossing: Een extra kop koffie om die dip te bestrijden is niet het beste idee. "Zorg ervoor dat je voedzaam eet en haal daar je energie uit. Enkel voeding kan brandstof zijn voor je lichaam," aldus Braddock.

3. Je moet vaak naar het toilet
Koffie werkt vochtafdrijvend, waardoor je vaker moet plassen. Zeker als je geen regelmatige koffiedrinker bent. "Onderzoek toont aan dat koffie technisch gezien niet dehydrateert, maar als je veel koffie drinkt en geen water, hydrateer je je lichaam ook niet," zegt Corinne Dobbas, diëtiste uit San Francisco.

Oplossing: Eet een gezonde snack bij je kopje koffie. "Eten zorgt ervoor dat het vocht trager door je maag en verteringssysteem loopt, waardoor het ook later in je blaas terecht komt," legt Braddock uit.


4. Je moet plots naar het toilet
Drink geen koffie na 16u als je 's avonds op tijd naar bed wil. © unsplash.
Nog vervelender dan vaak moeten plassen, is het laxerend effect dat koffie kan hebben. 30% van de koffiedrinkers moet onmiddellijk naar het toilet na het drinken van koffie, zelfs als die geen cafeïne bevat. Wetenschappers zijn niet zeker welk bestanddeel ervoor zorgt dat onze darmen gestimuleerd worden, al zou de zuurtegraad van koffie en het stimulerend effect ervan kunnen meespelen.

De oplossing: Ga voor zwarte, rijke koffie. Smaakvolle koffies zoals espresso of dark roast zijn minder zuur en bevatten minder cafeïne.

5. Je slaapritme is in de war
Zelfs al heb je een namiddagdip, dat kopje koffie om 16u kan ervoor zorgen dat je zes uur later de slaap niet kan vatten. Mijd daarom om in de late namiddag nog koffie te drinken. Koffie stuurt ook je slaap-waakritme in de war, wat tot een gevoel kan leiden dat aanleunt bij een jetlag. "Slaap is zo belangrijk voor alle aspecten van onze cognitieve functies. Het voordeel dat je haalt uit een opkikker van cafeïne, wordt onmiddellijk teniet gedaan als het tot slaaptekort leidt," waarschuwt Yassa.

De oplossing: Drink geen koffie na 16u als je 's avonds op een deftig uur onder de wol wil kruipen.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen